lördag 17 januari 2009

2009-01-11 Var jag med i tidningen Norra Skåne!




Fotokollage: ULRIKA G OTTVALLDet är ett hem fullt av bilder, foton och konst som Fia Igelström delar med sin dotter Hillevi och sambon David. De personliga kollagen (till höger) är Fias signum, men hon tycker om att jobba med olika material – kolla bara pepparkakshuset längst ner till vänster.
Demo-Fia vet vad hon vill med sin konst

2009-01-11 23:00 Skriv eller rita poesi! Den uppmaningen fick Fia Igelström ofta av sin pappa och snart blev konsten en naturlig del av livet.Idag är den hennes levebröd.

Fia kallar sig Demo-Fia på nätet och via sin hemsida når hon kunder ända bort i USA. Där väcker hennes bilder uppskattning av många.– Det verkar som de förstår mina bilder bättre, säger Fia, när vi knackat på och blivit insläppta i den mysiga lägenheten i Hässleholm.

Fias dotter Hillevi som bara är några månader sover gott i bärsele på pappa Davids bröst.När Fia, som egentligen är döpt till Sofie, fick veta att hon skulle bli mamma, ja det var omtumlande, men hon behövde aldrig fundera på hur hon skulle göra. Barn har funnits i hennes liv länge och hon visste att hon själv ville bli mamma.
–Jag har en femårig systerdotter och är som en extramamma för henne.Det var bara Boris – Fias adoptivhund från Spanien – som blev lite svartsjuk när Hillevi kom, och han ser till att skaffa sig en plats under intervjun. Det finns starka band mellan hund och matte.– Boris har betytt mycket för mitt välbefinnande, säger Fia, som tagit sig igenom ett par djupa själsliga dalar.

Den första kom under gymnasietiden då hon gick teaterprogrammet i Kristianstad. Den andra när hon gick konstskola på Öland. Erfarenheterna gjorde att hon valde att läsa på distans på folkhögskola och Fia började skapa bilder till en egen konstutställning.
Den blev verklighet i Göteborg år 2005 på Galleri Art On och mottagandet hon fick sporrade henne.
Jag sålde mycket. Det var jätteroligt!
Nästa projekt blev en bok som hon gjorde tillsammans med sin syster Therése. Fias naivistiska och ibland lite skrämmande bilder ackompanjerar Therése korta och kärnfulla dikter.

jag minns hur jag brukade
beundra dig på håll
jag tyckte du var så ståtlig
men
nu är du min
och jag vill få dig att gå på glöden


Systrarna har nära band.
–Vi flyttade en hel del under vår uppväxt. Det blev många uppbrott och det var inte så positivt för mig, säger Fia och fortsätter:
– Men det gjorde att jag hittade mig själv väldigt tidigt, det gjorde både jag och Therése.
Det blir tydligt när hon berättar. Fia vet vad hon tycker om, vad hon vill göra och hur hon ska uttrycka det.
– Jag har tänkt på det här med konsthögskola, men har svårt att vara styrd, säger Fia och väljer ordet ensamvarg när hon ska beskriva sig själv.

Hillevi sover vidare och Boris njuter av mattes sällskap. Tillsammans går vi en sväng i lägenheten och tittar på Fias konst. Det är uppenbart att det bor en kreativ själ på adressen. På väggarna trängs tavlor, tittskåp, foton och bilder. Vissa av motiven är mörka, men nu har Fia kommit in i en mer lekfull period.
– Jag älskar naiva saker och därför är det en extra stor glädje att jag nu fått barn. Jag älskar leksaker!
Hon är en sakletare och har skåpen fulla med bra-att-ha-prylar. Men det är främst bilder och foton hon använder när hon gör sina personliga kollage som blivit lite av hennes signum. De kom till när hon en gång skulle gratulera sina föräldrar.
– De blev jätterörda, så jag fortsatte.

Fia blandar foto och målade bilder. Hon målar in saker i bilden som har koppling till den person tavlan är ämnad för.Fast just nu är hon in te lika produktiv som tidigare. Hillevi får all den tid Fia kan ge.– Jag lever verkligen för dagen. Men jag har många idéer som jag vill förverkliga i framtiden, säger Fia och stryker Boris över ryggen.– Kanske blir det en barnbok tillsammans med Therése.

1 kommentar:

THINGTAUR sa...

okej nu orkar jag inte kolla mer. men hej, jag är mattias du har en tavla av. från ukm tio år sen. jag hade gärna gjort ett hemmahos hos dig på min blogg www.thingtaur.blogspot.com om jag hade fått. + visat lite av din konst o länkat till allt du vill ha länkat till. vad säger du får jag? har du facebook får du gärna lägga till mig där. mattias pettersson . eller skicka ett mail bakgrundsljud@yahoo.com